En ny, sunnere livsstil i 2011 ?

Vi er inne i den måneden hvor slankepresset kanskje er størst i løpet av året, foruten sommer-månedene.
Uansett hvor man snur og vender seg, så synes jeg det reklameres for alskens slankekurer, dietter og "vidunder-metoder" for å gå ned i vekt. Det er på radio, det er på tv.... i aviser, ukeblader, på internett...

Gode forsetter om et bedre og sunnere år , er jo vel og bra. Men jeg synes at fokus som for eksempel "gå ned 10 kg før påske" som Grete Roede reklamerer for på tv, blir helt feil, feil, feil... FEIL..

Jeg har ikke inngående kjennskap til Grete Roede, så jeg skal ikke komme med kritikk av konseptet ellers. Det har fungert for mange mennesker. Men jeg synes de bidrar til slanke-hysteriet med den type markedsføring.

Det er ikke viktig hvor mange kilo man går ned. Og å bestemme seg for en bestemt antall på forhånd er bare dumt ! Det er kroppssammensetningen som er viktig og avgjørende. Det er ikke mye å juble for at man har gått ned mange kilo hvis det er mest muskler og minst fett man har brent bort ! Eller om mesteparten av vekttapet kommer fra at man holder mindre vann i kroppen på grunn av f.eks redusert inntak av salt, karbohydrater og væske. Muskelmassen er kroppens "fettforbrenningsfabrikk" og det er den som gir fysikken din "form og fasong". Derfor skal man helt optimalt gå opp i muskelvekt, og ned i fettvekt. Det er så mange faktorer som spiller inn, og det er vanskelig å estimere på forhånd hvor mange kilo man skal gå ned.
Antall kilo som vises på vekten er etter min mening ganske urelevant. Det er et tall. En måleenhet man kan bruke som et redskap og som en pekepinn. Og ikke noe annet enn det.

Det som ER viktig, er det man kan se i speilet og med det blotte øyet. Bare forskjellen man kan kjenne på hvordan klærne sitter og det man for eksempel kan måle med målbånd gir mer verdifull informasjon om fremgang og resultater enn hva vekten kan fortelle deg.

Nøkkelen til en varig vekt-nedgang er ikke en kur eller en magisk diett av hverken den ene eller andre typen.. men en endring i livsstil og vaner.

Om du er en av de som har som nyttårsforsett å slanke deg, så er mitt råd at du jobber for å legge om den livsstilen som har ført til de uønskede kiloene. For å klare det kreves det ikke bare innsats, men at du finner flere grunner som motiverer deg enn bare vektnedgang i segselv.



=) Treningsglede er viktig ! Trening skal være morsomt og lystbetont i tillegg til å være effektiv. Så finn en treningsform som du trives med. Ingen holder ut lenge om det føles  som et ork eg en plikt man må tvinge seg til å gjennomføre.

=) Sett deg klare målsetninger, gjerne med en tidsfrist. Det er lettere og mer motiverende å jobbe mot et klart og tydelig mål. Om det er å gjennomføre birken, få magerutene til å titte frem eller klare å løfte mer på trening, så er det (synes jeg) bedre målsetninger enn "å gå ned x antall kg, på x antall dager.
Vektnedgang kommer som en veldig fin bonus i tillegg.

=) Fortell venner, kolleger om at du legger om til en sunnere livsstil, og hvilke målsetninger du har. Engasjer familie/partner til å være med. Det gjør det lettere å takke nei til unødige og usnne fristelser. Det legger også et positivt press på deg, ved at andre er nysgjerrige på fremgangen din. Det er også fint å kunne dele gleden over gode resultater underveis med noen. Kanskje du er den som inspirerer noen til å også å begynne et nytt og bedre liv ?

=) Del opp målsetningen i del-mål. Husk å gi deg selv en klapp på skulderen og kanskje en belønning underveis. Det er viktig å glede seg over og være stolt av egen fremgang.

=) Spis sunt hele uken, gled deg til å spise godsaker du får lyst én dag i uka!

=) Istedet for å prøve og feile på egen hånd, og kanskje miste motivasjonen på grunn av manglende resulteter, få hjelp av en Personlig Trener til å sette opp et skikkelig kosthold og et treningsprogram tilpasset deg, ditt utgangspunkt og dine målsetninger.  Det kan være morsomt å ta en kroppsanalyse når du starter, for å sammenligne med en ny, senere når du er kommet i bedre form. Mange blir overrasket over hvor stor fremgang de faktisk har gjort !

=) Variér treningen litt innimellom.

=) Tren med PT eller få hjelp av noen med god kunnskap innmellom, så du lærer riktig teknikk og utførelse av øvelser. Det kan gjøre enorm forskjell for resultatene dine om du trener riktig eller galt.

=) Få nok søvn og hvile!





=) Innarbeid faste rutiner for kosthold og trening. Hvis ikke sklir det lett ut.... Tren på faste dager, til faste tider så langt det lar seg gjøre. Tren etter et program eller en plan. Spis til faste tider. Ha rutiner for effektiv matlaging, matpakker og måltider.

=) Lag og spis mat du LIKER. Sunn mat er ikke kjedelig! Å bruke litt tid på å prøve ut oppskrifter og lære det grunnleggende ernæring er en investering du gjør i egen kropp og helse. Det er viktig at du fremdeles kan kose deg med mat og det sosiale rundt felles måltider, for at den nye livsstilen ikke skal være bare midlertidig, men en varig endring.

 



=) Unn deg selv behandling til en massør, få time til fysioterapeut, tren med PT om du sliter med vonde, stive, ømme muskler. Du fortjener en sunn, sterk smertefri kropp. Om du føler deg vel fysisk, føler du deg også vel psykisk..

=) Positiv mentalitet, innstillning og positiv energi er viktige faktorer som ikke må glemmes av. Det som foregår i hodet ditt er helt avgjørende for de resultatene du får. Minimer stress-faktorer og ikke dvel ved "motgang". Se løsninger istedet, og fokuser på det som gir deg overskudd.

=) Tør å presse deg selv og dine egne grenser.

=) Finn inspirasjon ! Enten det er ved å lære mer om trening og kosthold, lese blogger, blader etc. Nye treningsformer, bilder, videoklipp, personer, utøvere... Finn din egen kilde til inspirasjon og motivasjon.

=) Ikke gi opp om noe ikke går etter planen. Det VIL komme dager hvor noe kommer i veien for treningen. Det VIL komme dager hvor du du ikke har LYST til å trene. Det VIL komme dager du har ikke har tid til å spise frokost OG glemmer matpakken i tillegg. Det VIL komme dager hvor du bare spiser usunt når du egentlig skulle spise sunt..  Det VIL komme både ferier, helligdager og spesielle anledninger, hvor du ikke kan følge dine nye daglige vaner og rutiner. Vær forberedt  og innstilt på det ! VIT at disse dagene kommer. Ha en plan for slike dager og finn løsninger så langt det lar seg gjøre.
Men viktigst av alt; IKKE GI OPP ! 
Det er faktisk ikke verre  enn å fortsette der hvor man slapp, ved neste måltid, eller neste treningsøkt.


Husk; det kommer bestandig en ny dag i morgen, med nye muligheter.



Stikkord:

7 kommentarer

lovelyliller:)

17.01.2011 kl.12:32

fantastisk flott innlegg! :D

Pia Marlen Johnsen

17.01.2011 kl.13:49

lovelyliller:

:-) Det var hyggelig å høre! Jeg er glad du likte det.

PMJ

Pia Marlen Johnsen

17.01.2011 kl.13:57

lovelyliller:

:-) Det var hyggelig å høre! Jeg er glad du likte det.

PMJ

Annka

17.01.2011 kl.14:51

Knall bra innlegg Pia! :) Legger en lenke fra bloggen min rett og slett fordi jeg er møkkalei alt som handler om slanking...;) (og fordi det var bra da... ;) )

Takk for gode tekster!

aida

18.01.2011 kl.19:20

Dette innlegget likte jeg.

Pia Marlen Johnsen

19.01.2011 kl.00:11

Annka:

Tusen takk for en så positiv tilbakemelding.

Det gjør det mer morsomt og givende å skrive, når man får feedback på de innleggene som "treffer" eller er nyttige og interessante å lese =)

PMJ

Sunniva

23.01.2011 kl.19:58

Jeg er så utrooolig enig med deg! Nå til dags handler omtrent ALT om utseende, noe jeg finner meget negativt. Holder selv på med trening, men det er vanskelig og holde klare rutiner og planer for ukene mht at jeg går skole, spiller volleyball og spiller i korps. Får altså ikke kommet meg til treningsstudio osv hver uke. Vet du om, eller har du noen tips om hvordan øvelser osv man kan gjøre hjemme? Driver med jogging og styrketrening (hjemme) fra før av, men ser ikke fremgang :S Hadde blitt glad for tips!

Flott blogg, forresten! :-)

Skriv en ny kommentar

Pia Marlen Johnsen

Pia Marlen Johnsen

Jeg er Personlig Trener & Ernæringskonsulent, konkurrerer i fitness som IFBB Figure Pro, og blogger om dette, trening, kosthold, hverdagen min og mye mer. Du kan også følge meg på Instagram; @ifbbpro_piamarlen For kontakt, så kan du sende meg en e-post på kontakt_pmj@me.com Håper du kan finne både gode tips og inspirasjon i det jeg skriver. PMJ =)







Kategorier

Arkiv

hits