En ny, sunnere livsstil i 2011 ?

Vi er inne i den mneden hvor slankepresset kanskje er strst i lpet av ret, foruten sommer-mnedene.
Uansett hvor man snur og vender seg, s synes jeg det reklameres for alskens slankekurer, dietter og "vidunder-metoder" for g ned i vekt. Det er p radio, det er p tv.... i aviser, ukeblader, p internett...

Gode forsetter om et bedre og sunnere r , er jo vel og bra. Men jeg synes at fokus som for eksempel "g ned 10 kg fr pske" som Grete Roede reklamerer for p tv, blir helt feil, feil, feil... FEIL..

Jeg har ikke inngende kjennskap til Grete Roede, s jeg skal ikke komme med kritikk av konseptet ellers. Det har fungert for mange mennesker. Men jeg synes de bidrar til slanke-hysteriet med den type markedsfring.

Det er ikke viktig hvor mange kilo man gr ned. Og bestemme seg for en bestemt antall p forhnd er bare dumt ! Det er kroppssammensetningen som er viktig og avgjrende. Det er ikke mye juble for at man har gtt ned mange kilo hvis det er mest muskler og minst fett man har brent bort ! Eller om mesteparten av vekttapet kommer fra at man holder mindre vann i kroppen p grunn av f.eks redusert inntak av salt, karbohydrater og vske. Muskelmassen er kroppens "fettforbrenningsfabrikk" og det er den som gir fysikken din "form og fasong". Derfor skal man helt optimalt g opp i muskelvekt, og ned i fettvekt. Det er s mange faktorer som spiller inn, og det er vanskelig estimere p forhnd hvor mange kilo man skal g ned.
Antall kilo som vises p vekten er etter min mening ganske urelevant. Det er et tall. En mleenhet man kan bruke som et redskap og som en pekepinn. Og ikke noe annet enn det.

Det som ER viktig, er det man kan se i speilet og med det blotte yet. Bare forskjellen man kan kjenne p hvordan klrne sitter og det man for eksempel kan mle med mlbnd gir mer verdifull informasjon om fremgang og resultater enn hva vekten kan fortelle deg.

Nkkelen til en varig vekt-nedgang er ikke en kur eller en magisk diett av hverken den ene eller andre typen.. men en endring i livsstil og vaner.

Om du er en av de som har som nyttrsforsett slanke deg, s er mitt rd at du jobber for legge om den livsstilen som har frt til de unskede kiloene. For klare det kreves det ikke bare innsats, men at du finner flere grunner som motiverer deg enn bare vektnedgang i segselv.



=) Treningsglede er viktig ! Trening skal vre morsomt og lystbetont i tillegg til vre effektiv. S finn en treningsform som du trives med. Ingen holder ut lenge om det fles som et ork eg en plikt man m tvinge seg til gjennomfre.

=) Sett deg klare mlsetninger, gjerne med en tidsfrist. Det er lettere og mer motiverende jobbe mot et klart og tydelig ml. Om det er gjennomfre birken, f magerutene til titte frem eller klare lfte mer p trening, s er det (synes jeg) bedre mlsetninger enn " g ned x antall kg, p x antall dager.
Vektnedgang kommer som en veldig fin bonus i tillegg.

=) Fortell venner, kolleger om at du legger om til en sunnere livsstil, og hvilke mlsetninger du har. Engasjer familie/partner til vre med.Det gjr det lettere takke nei til undige og usnne fristelser. Det legger ogs et positivt press p deg, ved at andre er nysgjerrige p fremgangen din. Det er ogs fint kunne dele gleden over gode resultater underveis med noen. Kanskje du er den som inspirerer noen til ogs begynne et nytt og bedre liv ?

=) Del opp mlsetningen i del-ml. Husk gi deg selv en klapp p skulderen og kanskje en belnning underveis. Det er viktig glede seg over og vre stolt av egen fremgang.

=) Spis sunt hele uken, gled deg til spise godsaker du fr lyst n dag i uka!

=) Istedet for prve og feile p egen hnd, og kanskje miste motivasjonen p grunn av manglende resulteter, f hjelp av en Personlig Trener til sette opp et skikkelig kosthold og et treningsprogram tilpasset deg, ditt utgangspunkt og dine mlsetninger. Det kan vre morsomt ta en kroppsanalyse nr du starter, for sammenligne med en ny, senere nr du er kommet i bedre form. Mange blir overrasket over hvor stor fremgang de faktisk har gjort !

=) Varir treningen litt innimellom.

=) Tren med PT eller f hjelp av noen med god kunnskap innmellom, s du lrer riktig teknikk og utfrelse av velser. Det kan gjre enorm forskjell for resultatene dine om du trener riktig eller galt.

=) F nok svn og hvile!





=) Innarbeid faste rutiner for kosthold og trening. Hvis ikke sklir det lett ut.... Tren p faste dager, til faste tider s langt det lar seg gjre. Tren etter et program eller en plan. Spis til faste tider. Ha rutiner for effektiv matlaging, matpakker og mltider.

=) Lag og spis mat du LIKER. Sunn mat er ikke kjedelig! bruke litt tid p prve ut oppskrifter og lre det grunnleggende ernring er en investering du gjr i egen kropp og helse. Det er viktig at du fremdeles kan kose deg med mat og det sosiale rundt felles mltider, for at den nye livsstilen ikke skal vre bare midlertidig, men en varig endring.



=) Unn deg selv behandling til en massr, f time til fysioterapeut, tren med PT om du sliter med vonde, stive, mme muskler. Du fortjener en sunn, sterk smertefri kropp. Om du fler deg vel fysisk, fler du deg ogs vel psykisk..

=) Positiv mentalitet, innstillning og positiv energi er viktige faktorer som ikke m glemmes av. Det som foregr i hodet ditt er helt avgjrende for de resultatene du fr. Minimer stress-faktorer og ikke dvel ved "motgang". Se lsninger istedet, og fokuser p det som gir deg overskudd.

=) Tr presse deg selv og dine egne grenser.

=) Finn inspirasjon ! Enten det er ved lre mer om trening og kosthold, lese blogger, blader etc. Nye treningsformer, bilder, videoklipp, personer, utvere... Finn din egen kilde til inspirasjon og motivasjon.

=) Ikke gi opp om noe ikke gr etter planen. Det VIL komme dager hvor noe kommer i veien for treningen. Det VIL komme dager hvor du du ikke har LYST til trene. Det VIL komme dager du har ikke har tid til spise frokost OG glemmer matpakken i tillegg. Det VIL komme dager hvor du bare spiser usunt nr du egentlig skulle spise sunt.. Det VIL komme bde ferier, helligdager og spesielle anledninger, hvor du ikke kan flge dine nye daglige vaner og rutiner. Vrforberedt og innstiltp det ! VIT at disse dagene kommer. Ha en plan for slike dager og finn lsninger s langt det lar seg gjre.
Men viktigst av alt; IKKE GI OPP !
Det er faktisk ikke verre enn fortsette der hvor man slapp, ved neste mltid, eller neste treningskt.


Husk; det kommer bestandig en ny dag i morgen, med nye muligheter.



Stikkord:

7 kommentarer

lovelyliller:)

17.01.2011 kl.12:32

fantastisk flott innlegg! :D

Pia Marlen Johnsen

17.01.2011 kl.13:49

lovelyliller:

:-) Det var hyggelig hre! Jeg er glad du likte det.

PMJ

Pia Marlen Johnsen

17.01.2011 kl.13:57

lovelyliller:

:-) Det var hyggelig hre! Jeg er glad du likte det.

PMJ

Annka

17.01.2011 kl.14:51

Knall bra innlegg Pia! :) Legger en lenke fra bloggen min rett og slett fordi jeg er mkkalei alt som handler om slanking...;) (og fordi det var bra da... ;) )

Takk for gode tekster!

aida

18.01.2011 kl.19:20

Dette innlegget likte jeg.

Pia Marlen Johnsen

19.01.2011 kl.00:11

Annka:

Tusen takk for en s positiv tilbakemelding.

Det gjr det mer morsomt og givende skrive, nr man fr feedback p de innleggene som "treffer" eller er nyttige og interessante lese =)

PMJ

Sunniva

23.01.2011 kl.19:58

Jeg er s utrooolig enig med deg! N til dags handler omtrent ALT om utseende, noe jeg finner meget negativt. Holder selv p med trening, men det er vanskelig og holde klare rutiner og planer for ukene mht at jeg gr skole, spiller volleyball og spiller i korps. Fr alts ikke kommet meg til treningsstudio osv hver uke. Vet du om, eller har du noen tips om hvordan velser osv man kan gjre hjemme? Driver med jogging og styrketrening (hjemme) fra fr av, men ser ikke fremgang :S Hadde blitt glad for tips!

Flott blogg, forresten! :-)

Skriv en ny kommentar

Pia Marlen Johnsen

Pia Marlen Johnsen

Jeg er Personlig Trener & Ernringskonsulent, konkurrerer i fitness som IFBB Figure Pro, og blogger om dette, trening, kosthold, hverdagen min og mye mer. Du kan ogs flge meg p Instagram; @ifbbpro_piamarlen For kontakt, s kan du sende meg en e-post p kontakt_pmj@me.com Hper du kan finne bde gode tips og inspirasjon i det jeg skriver. PMJ =)







Kategorier

Arkiv

hits