Primitiv i matveien...

Det er akkurat det jeg er, og har vrt lenge nr jeg tenker etter. Primitiv. I matveien.
Enkelt og greit; kun spist fordi jeg m..
Helst noe som ikke inkluderer noen form for matlaging eller tilberedning. Helst vil jeg slippe tygge engang.
S det har vrt veldig ensformig, lettvint og "spist rett fra boksen" ved kjkkenbenken, eller mens jeg er p farten.
Etter ha (over)levd en god stund p mager kesam, cottage cheese, Fuji epler, makrell i tomat og ryvita (ingen varm-mat akkurat)s har jeg kommet spass til fornuft at jeg har begynt tvinge megselv til ta meg sammen.

Jeg har ikke s veldig lyst til bli fullstendig feilernrt heller. Og det er i grunn alt for dumt, for man kan vel si at jeg vet mye, mye bedre enn som s...... Det er verken kunnskap eller kokke-egenskaper det er mangel p...

Saken er................. jeg er s uuuuuuuuuuuutroooooliiiig MAT-LEI !

Det har jeg vrt lenge. Ingenting smaker godt. Ingenting frister. Mat jeg elsket fr klarer jeg ikke lengre tanken p.

Og lysten til lage god mat forsvant visst med lysten til spise den.

Hadde jeg sluppet spise ville jeg ha vrt glad, fordi det harvrt kjedelig og slitsomt bare tygge maten.

Jeg er ikke helt sikker p hvorfor det har blitt snn, fordi jeg har bestandig vrt veldig matglad, med god apetitt og

matlyst. Jeg har heller aldri opplevd bli s matlei fr. Dette er nok noe de fleste opplever innimellom av ulike rsaker,

og det er derfor jeg skriver om det.

Det skrives jo mye om hvordan man kan lage god mat, og om hvordan man skal spise riktig, og unng spise for mye

av det usunne.

Men hva med de som rett og slett ikke klarer f i seg noe slagsmat, og har mistet lysten til spise og "kokkelere" helt?



For min del tror jeg det bunner og grunner i at det har vrt noen mneder med mye stress, drlig svnog drlig tid; som i en periode gikk p bekostning av bde trenings og spise rutiner. I tillegg fikk jeg en hard omgang med et mave-virus som varte i nesten tretrasige, smertefulleuker,- og medet skikkelig mavesr i tillegg som gjorde at jeg ble veldig drlig.

Jeg er heldigvis kvitt bde virus og mavesr n, men apetitten har altsikke kommet tilbake.

Siden jeg synes det er veldig viktig gi kroppen min alle de nringsstoffene den trenger for fungere optimalt, ta vare p helsen min, ha overskudd og fle meg vel.. s har jeg skjerpet meg. Tenkte skrive noen innlegg om hvordan det gr med dette for motivasjonens skyld.

- Faktisk, s har jeg hatt lyst p en ting de siste dagene, og det er en skikkelig restaurant biff-burger! =)

Det ble ikke noen burger p meg i dag, men jeg stekte opp karbonade-deig i hjemmelagd tomatsaus med sorte bnner, som jeg spiste med spinat, tomat, agurk, lk og en dsj mager kesam.





Tips til deg som sliter med matlysten:

  1. Varier maten!
  2. Spis nr du fler deg opplagt.
  3. Spis mange sm mltider i lpet av dagen.
  4. Lag sm porsjoner om gangen, og ha som ml at du skal spise opp alt.
  5. Spis det du har lyst p - litt mat er bedre enn ingen mat!
  6. Gjr det litt koselig ved matbordet. Tenn et stearinlys, pynt opp med en fin potteplante, legg p en duk.
  7. Bruk gjerne smr/margarin p brd, toast, grt, poteter, pasta, ris, saus og puddinger. P Apoteket fr du kjpt en dessertpudding som er litt mer kalori- og nringsrik enn vanlige puddinger. Denne finnes i mange ulike smaker.
  8. Tilsett gjerne flte, rmme og lignende til sauser og supper. P Apoteket kan du f kjpt noe som heter berikningspulver. Dette er et smaklst pulver som du kan str p/blande i bde kald og varm mat. Denne gjr at maten blir mer energirik (beriket).
  9. Tygg godt og ta pauser i lpet av mltidet.
  10. Drikk 30-60 minutter fr eller etter maten i stedet for til maten. P Apoteket/helsekost/kosttilskuddsbutikker kan du f kjpt nringsdrikker som er mer nrings- og kaloririke enn vann eller vanlig juice. De finnes i mange smaker. Noen er fullverdige nringsdrikker og noen er tilskudd i tillegg til vanlig mat.
  11. Bruk forskjellige marinader, ferske urter og krydder. Dette gjr ofte maten litt mer spennende. Pynt gjerne med fargerike grnnsaker.
  12. Mellommltider er viktig - du br ha et lite lager av nringsrike snacks (for eksempel osteterninger, iskrem, ntter, trket frukt som rosiner, peanttsmr med kjeks, melk og andre melkeprodukter).
  13. Det er lurt lufte godt ut fr selve mltidet slik at frisk luft kommer inn i rommet. Frisk luft gir bedre matlyst.
  14. Forsk lett fysisk aktivitet mellom mltidene, for eksempel en liten spasertur.
  15. Fargerike matretter kan skjerpe matlysten.
  16. Spis sammen med noen. Appetitten blir ofte bedre i selskap med andre.
Stikkord:

4 kommentarer

isabella

05.05.2011 kl.15:35

godt c deg blogge igjen, har savnet deg. hper allt ordner c, og at du blir frisk og rask.

klem

lovelyliller.com

06.05.2011 kl.13:29

flotte tips :D

Miss Christina

08.05.2011 kl.17:57

Gode tips pia !

Sporty

16.05.2011 kl.16:24

Kjenner meg s veldig gjerne igjen her.Takk for tips! :)

Skriv en ny kommentar

Pia Marlen Johnsen

Pia Marlen Johnsen

Jeg er Personlig Trener & Ernringskonsulent, konkurrerer i fitness som IFBB Figure Pro, og blogger om dette, trening, kosthold, hverdagen min og mye mer. Du kan ogs flge meg p Instagram; @ifbbpro_piamarlen For kontakt, s kan du sende meg en e-post p kontakt_pmj@me.com Hper du kan finne bde gode tips og inspirasjon i det jeg skriver. PMJ =)







Kategorier

Arkiv

hits