Primitiv i matveien...

Det er akkurat det jeg er, og har vært lenge når jeg tenker etter. Primitiv. I matveien.
Enkelt og greit; kun spist fordi jeg må..
Helst noe som ikke inkluderer noen form for matlaging eller tilberedning. Helst vil jeg slippe å tygge engang.
Så det har vært veldig ensformig, lettvint og "spist rett fra boksen" ved kjøkkenbenken, eller mens jeg er på farten.
Etter å ha (over)levd en god stund på mager kesam, cottage cheese, Fuji epler, makrell i tomat og ryvita (ingen varm-mat akkurat) så har jeg kommet såpass til fornuft at jeg har begynt å tvinge megselv til å ta meg sammen.

Jeg har ikke så veldig lyst til å bli fullstendig feilernært heller. Og det er i grunn alt for dumt, for man kan vel si at jeg vet mye, mye bedre enn som så...... Det er verken kunnskap eller kokke-egenskaper det er mangel på...

Saken er................. jeg er så uuuuuuuuuuuutroooooliiiig MAT-LEI !

Det har jeg vært lenge. Ingenting smaker godt. Ingenting frister. Mat jeg elsket før klarer jeg ikke lengre tanken på.

Og lysten til å lage god mat forsvant visst med lysten til å spise den.

Hadde jeg sluppet å spise ville jeg ha vært glad, fordi det harvært kjedelig og slitsomt bare å tygge maten.

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor det har blitt sånn, fordi jeg har bestandig vært veldig matglad, med god apetitt og

matlyst. Jeg har heller aldri opplevd å bli så matlei før. Dette er nok noe de fleste opplever innimellom av ulike årsaker,

og det er derfor jeg skriver om det.

Det skrives jo mye om hvordan man kan lage god mat, og om hvordan man skal spise riktig, og unngå å spise for mye

av det usunne.  

Men hva med de som rett og slett ikke klarer å få i seg noe slags mat, og har mistet lysten til å spise og "kokkelere" helt?



         

 

For min del tror jeg det bunner og grunner i at det har vært noen måneder med mye stress, dårlig søvn og dårlig tid; som i en periode gikk på bekostning av både trenings og spise rutiner. I tillegg fikk jeg en hard omgang med et mave-virus som varte i nesten tre trasige, smertefulleuker,- og med et skikkelig mavesår i tillegg som gjorde at jeg ble veldig dårlig.

Jeg er heldigvis kvitt både virus og mavesår nå, men apetitten har altså ikke kommet tilbake.

Siden jeg synes det er veldig viktig å gi kroppen min alle de næringsstoffene den trenger for å fungere optimalt, ta vare på helsen min, ha overskudd og føle meg vel.. så har jeg skjerpet meg. Tenkte å skrive noen innlegg om hvordan det går med dette for motivasjonens skyld.

- Faktisk, så har jeg hatt lyst på en ting de siste dagene, og det er en skikkelig restaurant biff-burger! =)

Det ble ikke noen burger på meg i dag, men jeg stekte opp karbonade-deig i hjemmelagd tomatsaus med sorte bønner, som jeg spiste med spinat, tomat, agurk, løk og en dæsj mager kesam.





 

Tips til deg som sliter med matlysten:

  1. Varier maten!
  2. Spis når du føler deg opplagt.
  3. Spis mange små måltider i løpet av dagen.
  4. Lag små porsjoner om gangen, og ha som mål at du skal spise opp alt.
  5. Spis det du har lyst på - litt mat er bedre enn ingen mat!
  6. Gjør det litt koselig ved matbordet. Tenn et stearinlys, pynt opp med en fin potteplante, legg på en duk.
  7. Bruk gjerne smør/margarin på brød, toast, grøt, poteter, pasta, ris, saus og puddinger. På Apoteket får du kjøpt en dessertpudding som er litt mer kalori- og næringsrik enn vanlige puddinger. Denne finnes i mange ulike smaker.
  8. Tilsett gjerne fløte, rømme og lignende til sauser og supper. På Apoteket kan du få kjøpt noe som heter berikningspulver. Dette er et smakløst pulver som du kan strø på/blande i både kald og varm mat. Denne gjør at maten blir mer energirik (beriket).
  9. Tygg godt og ta pauser i løpet av måltidet.
  10. Drikk 30-60 minutter før eller etter maten i stedet for til maten. På Apoteket/helsekost/kosttilskuddsbutikker kan du få kjøpt næringsdrikker som er mer nærings- og kaloririke enn vann eller vanlig juice. De finnes i mange smaker. Noen er fullverdige næringsdrikker og noen er tilskudd i tillegg til vanlig mat.
  11. Bruk forskjellige marinader, ferske urter og krydder. Dette gjør ofte maten litt mer spennende. Pynt gjerne med fargerike grønnsaker.
  12. Mellommåltider er viktig - du bør ha et lite lager av næringsrike snacks (for eksempel osteterninger, iskrem, nøtter, tørket frukt som rosiner, peanøttsmør med kjeks, melk og andre melkeprodukter).
  13. Det er lurt å lufte godt ut før selve måltidet slik at frisk luft kommer inn i rommet. Frisk luft gir bedre matlyst.
  14. Forsøk lett fysisk aktivitet mellom måltidene, for eksempel en liten spasertur.
  15. Fargerike matretter kan skjerpe matlysten.
  16. Spis sammen med noen. Appetitten blir ofte bedre i selskap med andre.
Stikkord:

4 kommentarer

isabella

05.05.2011 kl.15:35

godt å c deg blogge igjen, har savnet deg. håper allt ordner c, og at du blir frisk og rask.

klem

lovelyliller.com

06.05.2011 kl.13:29

flotte tips :D

Miss Christina

08.05.2011 kl.17:57

Gode tips pia !

Sporty

16.05.2011 kl.16:24

Kjenner meg så veldig gjerne igjen her.Takk for tips! :)

Skriv en ny kommentar

Pia Marlen Johnsen

Pia Marlen Johnsen

Jeg er Personlig Trener & Ernæringskonsulent, konkurrerer i fitness som IFBB Figure Pro, og blogger om dette, trening, kosthold, hverdagen min og mye mer. Du kan også følge meg på Instagram; @ifbbpro_piamarlen For kontakt, så kan du sende meg en e-post på kontakt_pmj@me.com Håper du kan finne både gode tips og inspirasjon i det jeg skriver. PMJ =)







Kategorier

Arkiv

hits