Hvor mange kalorier?

Hvor mange kalorier er nok?


Dette er noe jeg får mange spørsmål om. Og jeg har inntrykk av at dette er noe det er en del usikkerhet og misforståelser rundt.
Det er egentlig ikke så veldig merkelig, for dette er et ganske komplisert emne når man går nærmere inn på det. 

"Hvor mange kalorier trenger jeg? Hvor mange kalorier må jeg spise for å gå ned i vekt? Hvor mange kalorier må jeg spise for å konkurrere?"
Mange veier, måler og teller kalorier, uten å egentlig vite hva en kalori egentlig er, eller hvordan bruke beregning av kalorier som et nyttig verktøy.
 

Først av alt vil jeg si; Det er ikke hvor mange kalorier du spiser som er det viktigste. Men, hvor disse kaloriene kommer fra.

En kalori er nemlig ikke en kalori



Jeg skal ikke gå så mye i dybden på akkurat dette nå, men prøve å forklare kort hvorfor det er smartere og viktigere å fokusere på næringssammensetting, fremfor å være så opptatt av telle og beregne kaloriinntak. 

 

Så hva er egentlig en kalori?
Kalorier er en målebetegnelse for energi. Vi bruker kalorier først og fremst for å oppgi hvor mye energi maten vi spiser inneholder. Men kalorier kan brukes som betegnelse for alt som inneholder energi.For eksempel inneholder 1 liter bensin 7750000 kalorier.

 

Kaloriene vi spiser kommer fra tre forskjellige næringsemner; fett, proteiner og karbohydrater. I tillegg regner vi også alkohol i kalorier.

1 gr fett = 9 kcal

1 gr protein = 4 kcal

1 gr karbohydrater = 4 kcal

1 gr alkohol = 7 kcal

Når jeg sier at en kalori ikke er en kalori, så er dette fordi kalori inntaket påvirker kroppen på ulik måte utifra hvor den kommer fra.

For eksempel; hvis vi får i oss 100 kcal fra karbohydratene i rent sukker, så vil dette påvirke kroppen og metabolismen på en helt annen måte enn om disse kaloriene kommer fra karbohydratene i natur ris. Dette til tross fro at kalori innholdet er det samme, og fra samme næringsemne.

Det samme gjelder hvis vi sammenligner kalorier fra fett, proteiner og fett mot hverandre. 100 kcal fra fett påvirker kroppen på en annen måte enn 100 kcal fra proteiner.

 

Alt dette har med biokjemiske prosesser i kroppen å gjøre.
Maten vi spiser påvirker utskillelsen av bl.a insulin og flere andre hormoner, som igjen har betydning for f.eks fettinnlagringen. Eller fettforbrenning og muskeloppbygging  om du vil. Samt mange andre prosesser i kroppen, som betyr mer for resultatene dine enn selve antallet kalorier du spiser.

 

Ei jente som trener mye og spiser sunn og riktig sammensatt mat, kan ligge svært høyt på kalori inntaket og allikevel komme i god form. En annen person som trener mer, men spiser færre kalorier fra usunn og dårlig sammensatt mat vil ha store problemer med å komme i form.

 

Derfor vil jeg anbefale alle å fokusere på å spise nok og riktig mat, fremfor å telle kalorier.

 





4 kommentarer

Lovelyliller.com

10.03.2013 kl.19:29

jeg aner ikke hvor mye jeg får i meg. Noen ganger ekstremt mye, noen ganger er jeg for travel til å spise ordentlig. Noen ganger går jeg opp i vekt og andre ganger ned. :p Stresser ikke med det og kastet ut vekta for lenge siden. Så lenge jeg spiser det jeg vil når jeg vil er jeg glad :)

Trine-Lise - KONKURRANSE

11.03.2013 kl.14:23

Heia! Kjempe flott blogg du har! Bare måtte si det :-P.

Pia Marlen Johnsen

17.03.2013 kl.22:05

Trine:

Tusen takk, Trine-Lise! =)
Koselig å få slike tilbakemeldinger :-)

Pia Marlen Johnsen

17.03.2013 kl.22:11

Lovelyliller.com:

Det er nettopp den mat-gleden og trivselen med seg selv som du har, at mange mister i "kampen mot kaloriene"...
Men, med alle de herlige og sunne oppskriftene dine så kan man jo spise både godt og mye, uten å bekymre seg for tomme kalorier :-)

Skriv en ny kommentar

Pia Marlen Johnsen

Pia Marlen Johnsen

33, Oslo

Jeg er Personlig Trener & Ernæringskonsulent, konkurrerer i fitness som IFBB Figure Pro, og blogger om dette, trening, kosthold, hverdagen min og mye mer. For kontakt, så kan du sende meg en e-post på kontakt_pmj@me.com Eller du kan følge meg på Instagram @piamarlen Håper du kan finne både gode tips og inspirasjon i det jeg skriver. PMJ =)







Kategorier

Arkiv

hits