Hvor mange kalorier?

Hvor mange kalorier er nok?


Dette er noe jeg fr mange sprsml om. Og jeg har inntrykk av at dette er noe det er en del usikkerhet og misforstelser rundt.
Det er egentlig ikke s veldig merkelig, for dette er et ganske komplisert emne nr man gr nrmere inn p det.

"Hvor mange kalorier trenger jeg? Hvor mange kalorier m jeg spise for g ned i vekt? Hvor mange kalorier m jeg spise for konkurrere?"
Mange veier, mler og teller kalorier, uten egentlig vite hva en kalori egentlig er, eller hvordan bruke beregning av kalorier som et nyttig verkty.

Frst av alt vil jeg si; Det er ikke hvor mange kalorier du spiser som er det viktigste. Men, hvor disse kaloriene kommer fra.

En kalori er nemlig ikke en kalori



Jeg skal ikke g s mye i dybden p akkurat dette n, men prve forklare kort hvorfor det er smartere og viktigere fokusere p nringssammensetting, fremfor vre s opptatt av telle og beregne kaloriinntak.

S hva er egentlig en kalori?
Kalorier er en mlebetegnelse for energi. Vi bruker kalorier frst og fremst for oppgi hvor mye energi maten vi spiser inneholder. Men kalorier kan brukes som betegnelse for alt som inneholder energi.For eksempel inneholder 1 liter bensin 7750000 kalorier.

Kaloriene vi spiser kommer fra tre forskjellige nringsemner; fett, proteiner og karbohydrater. I tillegg regner vi ogs alkohol i kalorier.

1 gr fett = 9 kcal

1 gr protein = 4 kcal

1 gr karbohydrater = 4 kcal

1 gr alkohol = 7 kcal

Nr jeg sier at en kalori ikke er en kalori, s er dette fordi kalori inntaket pvirker kroppen p ulik mte utifra hvor den kommer fra.

For eksempel; hvis vi fr i oss 100 kcal fra karbohydratene i rent sukker, s vil dette pvirke kroppen og metabolismen p en helt annen mte enn om disse kaloriene kommer fra karbohydratene i natur ris. Dette til tross fro at kalori innholdet er det samme, og fra samme nringsemne.

Det samme gjelder hvis vi sammenligner kalorier fra fett, proteiner og fett mot hverandre. 100 kcal fra fett pvirker kroppen p en annen mte enn 100 kcal fra proteiner.

Alt dette har med biokjemiske prosesser i kroppen gjre.
Maten vi spiser pvirker utskillelsen av bl.a insulin og flere andre hormoner, som igjen har betydning for f.eks fettinnlagringen. Eller fettforbrenning og muskeloppbygging om du vil. Samt mange andre prosesser i kroppen, som betyr mer for resultatene dine enn selve antallet kalorier du spiser.

Ei jente som trener mye og spiser sunn og riktig sammensatt mat, kan ligge svrt hyt p kalori inntaket og allikevel komme i god form. En annen person som trener mer, men spiser frre kalorier fra usunn og drlig sammensatt mat vil ha store problemer med komme i form.

Derfor vil jeg anbefale alle fokusere p spise nok og riktig mat, fremfor telle kalorier.





Stikkord:

4 kommentarer

Lovelyliller.com

10.03.2013 kl.19:29

jeg aner ikke hvor mye jeg fr i meg. Noen ganger ekstremt mye, noen ganger er jeg for travel til spise ordentlig. Noen ganger gr jeg opp i vekt og andre ganger ned. :p Stresser ikke med det og kastet ut vekta for lenge siden. S lenge jeg spiser det jeg vil nr jeg vil er jeg glad :)

Trine-Lise - KONKURRANSE

11.03.2013 kl.14:23

Heia! Kjempe flott blogg du har! Bare mtte si det :-P.

Pia Marlen Johnsen

17.03.2013 kl.22:05

Trine:

Tusen takk, Trine-Lise! =)
Koselig f slike tilbakemeldinger :-)

Pia Marlen Johnsen

17.03.2013 kl.22:11

Lovelyliller.com:

Det er nettopp den mat-gleden og trivselen med seg selv som du har, at mange mister i "kampen mot kaloriene"...
Men, med alle de herlige og sunne oppskriftene dine s kan man jo spise bde godt og mye, uten bekymre seg for tomme kalorier :-)

Skriv en ny kommentar

Pia Marlen Johnsen

Pia Marlen Johnsen

Jeg er Personlig Trener & Ernringskonsulent, konkurrerer i fitness som IFBB Figure Pro, og blogger om dette, trening, kosthold, hverdagen min og mye mer. Du kan ogs flge meg p Instagram; @ifbbpro_piamarlen For kontakt, s kan du sende meg en e-post p kontakt_pmj@me.com Hper du kan finne bde gode tips og inspirasjon i det jeg skriver. PMJ =)







Kategorier

Arkiv

hits